

Відповідно до норм чинного цивільного законодавства України фізичну особу можна відкрито знімати тільки за умови наявності її усної чи письмової згоди.


Фото- і відеозйомки та використання фото неповнолітніх дітей можливі виключно за згодою батьків або їх законних представників.

Статтею 307 Цивільного кодексу України передбачено, що людей не можна знімати на фото або відео без їхньої згоди на це. Ця норма Закону розповсюджується лише на фізичних осіб та не може бути використана щодо службових, посадових або публічних осіб.

Зйомка в жодному разі не має порушувати права людини на невтручання в її приватне та особисте життя


Також, без згоди людини, незаконну фото- та відеозйомку не мають права здійснювати представники правоохоронних органів – СБУ, прокуратура, поліція, ДБР та ін. В більшості випадків така зйомка супроводжується постановою суду, винесеною в межах дійсних слідчих розшукових дій. Поліцією може буде використана інформація, отримана з технічних пристроїв фото- та відеофіксації (за умови, що вона розміщена на видному місці).

Факт дії воєнного стану не означає повної заборони на проведення фото- та відеозйомки, однак в Україні діють нормативно-правові акти, які встановлюють певні обмеження.

Закон України “Про державну таємницю” встановлює заборону фото- та відеофіксації військових об’єктів і діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань, відеозйомки військовослужбовців та місць їхнього перебування, військової техніки та її переміщення, а також роботи ППО.

Згідно зі ст. 8 ЗУ “Про державну таємницю” заборонено фотографувати та фіксувати на відео:

підготовку та проведення військових операцій;

стратегічне та мобілізаційне розгортання військ;

найважливіші показники, що характеризують організацію, чисельність, дислокацію, бойову та мобілізаційну готовність, бойову й іншу військову підготовку, озброєння та матеріально-технічне забезпечення ЗСУ;

дислокацію, характеристики пунктів управління ЗСУ;

геодезичні, гравіметричні, картографічні та гідрометеорологічні дані, що мають значення для оборони країни;

системи озброєння;

показники розвитку Збройних Сил України та їх можливостей;

склад, завдання і матеріально-технічне забезпечення розвідувального органу Міністерства оборони України;

особовий склад Сил спеціальних операцій Збройних Сил України, а також осіб, які співпрацюють або раніше співпрацювали на конфіденційній основі із Силами спеціальних операцій Збройних Сил України;

методи та результати ведення руху опору, оперативний резерв і мережа осередків руху опору.

Стаття 18 ЗУ “Про державну таємницю” з метою охорони державної таємниці передбачає обмеження стосовно оприлюднення, передавання іншій державі або розповсюдження іншим шляхом секретної інформації.

Під час війни, до вже чинних заборон додалися нові.

З початку повномасштабної війни були внесені поправки до Кримінального кодексу України:

Незаконні фото- та відеозйомка переміщення ЗСУ, а також військової допомоги від іноземних партнерів під час воєнного стану карається відповідними статтями Кримінального кодексу України. Мова йде, передусім, про статтю 114-2 ККУ: “Несанкціоноване розповсюдження інформації про направлення, переміщення міжнародної військової допомоги в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших військових формувань України, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану”.

Для доведення вини за статтею 114-2 ККУ в більшості випадків проводиться експертиза для ідентифікації на місцевості наших збройних формувань та їх переміщення.

Крім того, Наказом Головнокомандувача Збройних Сил України № 73 від 3 березня 2022 року “Про організацію взаємодії між Збройними Силами України, іншими складовими сил оборони та представниками засобів масової інформації на час дії правового режиму воєнного стану” встановлено порядок фото- та відеофіксації військових ЗМІ, лідерами, думками та блогерами за умови акредитації. Певні можливості фотографувати військових і їх техніку є лише у журналістів, активістів і блогерів з акредитацією та в порядку, який визначив Головнокомандувач ЗСУ.

Є обмеження і на зйомку стратегічних об’єктів: пунктом 17 Положення про прикордонний режим, затвердженого ПКМУ від 27.07.1998 р. № 1147 “Про прикордонний режим”, відео-, кіно- та фотозйомки в межах прикордонної смуги проводяться лише після інформування органу охорони державного кордону.

Згідно з ПКМУ від 6 грудня 2017 року № 954 “Про затвердження Положення про використання повітряного простору України” використання повітряного простору України може бути заборонено або обмежено Державіаслужбою та органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху. Заборона на використання повітряного простору України встановлюється над атомними станціями, гідроелектростанціями, греблями, важливими державними об’єктами, природними заповідниками, об’єктами чи промисловими підприємствами підвищеної екологічної небезпеки.

Керуючись ст. 32 Конституції України та Рішенням Конституційного Суду України, зйомки на мобільний телефон (що є збиранням інформації) протиправних дій, що здійснюється особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень, допускаються без їх дозволу за умови, що зйомки спрямовані на захист прав людини для підтвердження фактів порушення прав та додавання такого відео, наприклад, до звернення або як доказ у суді, а не для публічного оприлюднення у соціальних мережах, медіа.

Право на проведення перевірки надано уповноваженим особам Національної поліції України, Служби безпеки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної міграційної служби України, Державної митної служби України та Збройних сил України.


Біля блокпостів в Україні не варто діставати смартфон чи фотоапарат і вести фото- чи відеозйомку. Це загрожує оглядом, допитом та відвідуванням поліцейської дільниці. Видаляти фото на вимогу перевіряльника дійсно необхідно, якщо на фото знято заборонені об’єкти. Уповноважена особа на блокпосту може перевірити фото та відео про наявність на відповідних пристроях заборонених об’єктів.

У роз’ясненнях Центру протидії дезінформації при РНБО України та Міністерства оборони України зазначено, що не можна публікувати/показувати: ракети, що летять (або куди вони потрапили); назви вулиць, зупинки транспорту, магазини, заводи; переміщення українських військових, військові об’єкти; роботу протиповітряної оборони; місце обстрілу або влучання снаряда; адреси, візуальну прив’язку або координати боїв; номери автомобілів, бронетехніки; потерпілих або загиблих (крім офіційних даних).

“



ДОКУМЕНТАЦІЯ ВОЄННИХ ТА ЕКОЛОГІЧНИХ ЗЛОЧИНІВ У НІКОПОЛЬСЬКОМУ РЕГІОНІ: АНАЛІЗ, ВІДШКОДУВАННЯ ТА ЗМІЦНЕННЯ ГРОМАДИ»,
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID або Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та
Громадська організація “Відкриті двері””.